Labels ontwerpen voor op producten

Waarom een infographic gebruiken?
8 augustus 2017
Bedrijfskleding aanschaffen kan lastig zijn
6 oktober 2017
Alles

Labels ontwerpen voor op producten

Wil je dat je product goed verkocht wordt? Zorg dan voor een etiket dat de aandacht trekt van je doelgroep. Als je een ontwerp gaat maken voor je etiketten zijn er een aantal zaken die belangrijk zijn: kleur, materiaal, vorm en lettertype.

Voordat je begint met het maken van je ontwerp moet je eerst een aantal zaken op een rij zetten:

  • Welke boodschap wil ik overdragen? Kleuren, materialen, vormen en lettertypes geven een bepaalde emotie. Daarom moeten deze overeenkomen met hetgeen je wil overbrengen.
  • Welke informatie moet er sowieso opkomen? Zo is bijvoorbeeld contactinformatie een vereiste.
  • Wat voor etiketten gebruiken je concurrenten? Dit kan je op ideeën brengen. Maar zo kun je ook voorkomen dat je etiket niet teveel lijkt op dat van anderen.

Kleuren zijn heel bepalend

Uit onderzoek blijkt dat zo’n 85 procent van de mensen aan de hand van kleur bepaalt of ze overgaan tot een aankoop. Daarnaast draagt kleur bij aan de herkenbaarheid van een merk en/of product. Kleuren zorgen ook voor een bepaalde emotie bij mensen. Zo staat de kleur rood niet alleen symbool voor de liefde, maar verhoogt het ook de eetlust. Deze kleur zie je dan ook bij merken zoals Coca Cola, Heinz, Lays, Kellog’s en McDonalds. Blauw wordt meer geassocieerd met veiligheid en vertrouwen en wordt gebruikt door onder andere Oral-B en Dell. Wil je meer weten over kleur en hoe je die kan gebruiken? Bekijk onderstaande infographic.

Het materiaal en de vorm van je etiket

Bij de meeste etikettenleveranciers kun je kiezen uit verschillende materialen, zoals papier en folie PP. Deze zijn vaak leverbaar in meerdere kleuren, zoals wit, zilver, goud en transparant (alleen mogelijk bij folie PP) en kunnen met een of meerdere kleuren bedrukt worden. Welk materiaal het meeste geschikt is, hangt ook af van de boodschap die je wil overbrengen. Zo oogt een transparant etiket met weinig tekst bijvoorbeeld heel minimalistisch. Ook qua vormen is meer mogelijk dan je wellicht gedacht had. Zo zijn er drukkerijen waar je naast de standaardvormen zoals vierkant en rond zelf de vorm kunt bepalen. En laat juist net etiketten in afwijkende vormen het meeste opvallen.

Tekst en fonts: zorg voor een goede balans

Je hebt verschillende soorten fonts. Het een oogt modern, terwijl het andere juist wat traditioneler is. Kies een lettertype dat past bij je boodschap. Gebruik ook niet te veel fonts. Dit kan rommelig ogen. Daarnaast is het belangrijk om niet te veel informatie op je etiket te zetten. In plaats van tekst, zou je ook met een foto, illustratie of logo de boodschap over kunnen brengen. Heb je je ontwerp af? Test dan voordat je het definitief gaat gebruiken eerst bij de doelgroep of het aanslaat.

Gebruikte bronnen: Stickeryou.com, webpageFK.com

©Foto: Pixabay.com

Bekijk hier de infographic | WebpageFX

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *