De Samsung Xpress M2885FW printer als beste uit de test van de Consumentenbond
7 augustus 2017
Labels ontwerpen voor op producten
8 september 2017
Alles

Waarom een infographic gebruiken?

Maak je verhaal duidelijk met een infographic
Online een goed verhaal vertellen is cruciaal voor het behouden van je bezoekers. En waarom zou je dit niet doen in de vorm van een visuele weergave? Een infographic is erg uitnodigend om te lezen (en delen!). In dit artikel leggen wij je uit waarom je een infographic als marketingmiddel van je contentmarketing zou moeten gebruiken.

Moeilijke informatie begrijpelijk maken
Als je een ingewikkeld verhaal vertelt in woorden, kan de lezer op een gegeven moment afhaken omdat hij door de bomen het bos niet meer ziet. Teveel informatie in 1 keer is lastig te verwerken. Terwijl als dit netjes is uitgetekend met korte begrijpelijke zinnen erbij, is het veel makkelijker om informatie in je op te nemen. Daarbij vraagt een infographic niet veel inspanning van de lezen. De complexe informatie die normaal gelezen zou moeten worden, is al voor omgezet in een snellere manier van dezelfde informatie opnemen.

Beter te onthouden
Niet alleen is de informatie beter begrijpbaar, maar ook kan informatie beter onthouden worden. Een plaatje die bijvoorbeeld een bedrijfsproces uitlegt is veel makkelijker te onthouden dan een lap tekst waarin dit beschreven is. Denk bijvoorbeeld aan je lesboeken van vroeger die in een tekening uitlegde hoe het proces van water verdampen naar regen werkt. Dit plaatje zie je direct voor je, terwijl je tekst niet zo snel terughaalt. Ook als je een website laat maken, is het verstandig om hier veel beeld in te gebruiken, zodat bezoekers dit kunnen linken aan jouw bedrijf en het op die manier herinneren, waardoor ze eerder geneigd zijn om naar jouw website terug te keren.

Makkelijk te delen
Als je informatie hebt die je graag met de wereld deelt, is het veel makkelijker om een afbeelding door te sturen dan een hele lap tekst. De kans is namelijk groot dat als jij een stuk tekst doorgestuurd krijgt je dit niet zal lezen. Terwijl als een van je vrienden een infographic doorstuurt met mooie afbeeldingen je hier waarschijnlijk wel naar kijkt en deze ook zelf weer wil delen. Vooral voor social media is het een goed medium om in te zetten.

Het laat je creatief zijn
Een infographic komt in alle soorten vormen en maten. Dit geeft jou ook de vrijheid om veel creatiever te zijn dan dat je met enkel tekst kunt zijn. Een infographic kan zo simpel zijn van een diagram tot een complete tekening over het ontstaan van het universum. En nog mooier is dat je als bedrijf zijnde je eigen huisstijl en logo’s aan een infographic kunt doorvoeren. Als je afbeelding dan gedeeld wordt, is ook gelijk duidelijk van welk merk het afkomt door de eigen look en feel die is toegepast.

Belangrijke punten van een infographic
Bij het maken van een infographic hoort een uitgebreid denkproces. Eerst is het belangrijk om te weten wat het doel van de infographic is. Het overtuigen van de lezer, het overbrengen van lastige tekst, data analyseren, etc? Daarnaast is het belangrijk om te weten welke doelgroep je wilt aanspreken. Voor een krant heb je een breder publiek met minder kennis dan wanneer je voor een vakblad illustreert waarvan de lezers vakjargon gebruiken en al dieper in de materie zitten. Uiteraard moet ook de hoofdboodschap helemaal duidelijk zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *